Metodické materiály Naši nebo cizí? pracují s tématy z oblasti židovských dějin a dějin antisemitismu. Pomáhají tak integrovat znalosti o nich a přispívat k porozumění složitým fenoménům, jež dosud v českých učebnicích nebo ve vzdělávací praxi nebývají dostatečně reflektovány. Zároveň ale usilují o jejich zevšeobecnění: jinými slovy – ptáme se, jak je na příkladu Židů možné naučit se více o klíčových problémech českých a obecných moderních dějin. Proto jsou vhodné k dosažení očekávaných výstupů vzdělávacích oblastí Člověk a společnost, včetně rozvíjení vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot ve většině průřezových témat všech druhů škol druhého a třetího stupně.
Více o metodických materiálech naleznete zde.
Židovské identity mezi náboženstvím a národem
Album života
- Co určuje, kdo jsme a kam patříme?
- Jak život člověka a jeho identitu proměňuje kulturní, společenský a historický kontext?
- SŠ (ZŠ) | 45 min.
- video | skupinová práce | vytváření schémat
- identita | okupace | emigrace | Palestina
„Kde domov můj?“
- Co určuje, kdo jsme a kam patříme?
- Jak může vnímání vlastní identity ovlivnit konfrontace s novým prostředím?
- Jak sami sebe identifikovali čeští Židé, když byli za druhé světové války konfrontováni s realitou vyčlenění ze společnosti, transportu a pobytu v ghettu?
- Jak na sebe vzájemně hleděli Židé z různých zemí, kteří se setkali v ghettech?
- SŠ (ZŠ) | 45 min.
- čtení s porozuměním | skupinová práce | vytváření schémat
- identita | ghetto | Lodž
Košer jídelna
- Kdo rozhoduje o tom, které náboženské a kulturní tradice jsou správně a které nikoli?
- Jaký byl v poválečném Československu vztah ke skupinám odlišujícím se svými zvyky, historií, jazykem či náboženstvím?
- Proč se komunistický režim obával náboženství a církví?
- Může být košer stravování v rozporu se státními zájmy?
- SŠ (ZŠ) | 45 min.
- čtení s porozuměním | skupinová práce | práce s prameny | vytváření schémat
- vztah státu k církvi v poválečném Československu | antisemitismus | košer stravování
Příběhy identit
- Co určuje, kým se cítíme být?
- Můžeme kombinovat více národních, etnických či jazykových identit?
- Mohou ostatní určovat či ovlivňovat naši identitu?
- Jak lze uvažovat o židovské identitě – jsou Židé etnikem, národem, vyznáním?
- SŠ (ZŠ) | 90 min.
- čtení s porozuměním | vyplňování pracovních listů ve dvojicích na základě četby | skupinová práce | diskuse ve třídě | reflexe formou volného psaní
- identita | etnicita | náboženství
Kým vlastně jsme?
- Co určuje, kým se cítíme být?
- Za koho se považujeme my a za koho nás považují ostatní?
- ZŠ | 45 min
- čtení s porozuměním | vyplňování pracovních listů ve dvojicích na základě četby | reflexe formou pětiminutového pojednání
- identita | etnicita | náboženství
Sčítání lidu
- Jak byste definovali pojem národnost?
- Je národnost věcí osobní volby, nebo o ní někdo rozhoduje? Pokud ano, na základě čeho?
- Je příslušnost k nějakému národu důležitá? Proč?
- K jakým národnostem se mohli přihlašovat Židé obývající území dnešní České republiky na přelomu 19. a 20. století?
- SŠ (ZŠ) | 90 min.
- čtení s porozuměním | skupinová práce | práce s prameny
- sčítání lidu | identita | národnost | nacionalismus
Škola základ národa. Školství a národní identita v době židovské emancipace
- Jaké společenské úlohy a cíle měla a má škola? Co všechno ovlivňuje?
- Jak se promítají nacionalismus a koncepce národní identity do školství?
- Jak Židé v období emancipace a integrace do většinové společnosti vnímali svou identitu?
- Jaké pohledy na židovskou identitu se promítaly do oblasti školství v době emancipace?
- SŠ (ZŠ) | 45 min.
- evokace podle kumulování klíčových slov | práce ve skupině | čtení s porozuměním (shrnutí nejdůležitějšího sdělení) | názorné porovnávání různých postojů
- školství | národ | náboženství | identita | emancipace Židů v českých zemích | asimilace | sionismus | nacionalismus
Antisemitismus v moderních českých dějinách
Masaryk a hilsneriáda
- Co je to předsudek? V čem tkví jeho nebezpečnost?
- Jak může předsudek ovlivňovat veřejné mínění?
- Má cenu s předsudky bojovat, postavit se veřejnému mínění?
- Co potřebuje člověk k tomu, aby se do takového boje pustil?
- SŠ (ZŠ) | 90 min.
- čtení s porozuměním | skupinová práce | vytváření schémat
- antisemitismus | hilsneriáda | T. G. Masaryk | rituální vražda | předsudky | veřejné mínění
Násilí a národní identita
- Kdy a za jakých podmínek vzniká násilí proti určité etnické skupině?
- Jakým způsobem je takové násilí schvalováno a podporováno?
- Jaké důvody vedly k násilí proti Židům a dalším skupinám v souvislosti se vznikem samostatné Československé republiky (1918–1920)?
- SŠ (ZŠ) | 45 min.
- evokace podle fotografie | poslech s porozuměním | práce ve skupině – metoda řetězce otázek proč? (tzv. why-why-chain) | reflexe pomocí individuálního psaní
- protižidovské výtržnosti | násilí | pogrom | antisemitismus | většinová společnost | etnické menšiny | rok 1918 a vznik Československa
Nebezpečné obrázky
- Jakými způsoby lze negativně zobrazovat skupinu osob?
- V čem spočívá síla obrazů a karikatur v novinách a časopisech?
- Proč je takové zobrazování nepřijatelné a nebezpečné z hlediska lidských práv?
- SŠ (ZŠ) | 90 min.
- skupinová práce | práce s prameny | vytváření schémat
- antisemitismus | předsudky | karikatury | média
Předsudky v literatuře konce 19. století
- Co jsou předsudky?
- V čem mohou být nebezpečné?
- Proč jsou pro většinovou společnost důležité?
- Vypovídají též o většině a pomáhají ji stmelit či upevnit její identitu?
- SŠ (ZŠ) | 45 min.
- skupinová práce | práce s prameny | vytváření schémat
- předsudky | literatura druhé poloviny 19. století | karikatury | média
Teorie spiknutí
- Co to znamená spiknout se proti někomu?
- Jak byli Židé prezentováni v teoriích spiknutí na konci19. století a v 1. polovině 20. století?
- Na jakých klíčových principech se vytvářejí teorie spiknutí?
- Proč můžou být tyto teorie nebezpečné/nepřijatelné z hlediska lidských práv?
- SŠ (ZŠ) | 90 min.
- skupinová a individuální práce | práce s prameny | myšlenková mapa
- antisemitismus | teorie spiknutí | ovládnutí světa | předkládání hotových názorů | strach
Člen spikleneckého centra
- Co je to spiknutí? Proti komu nebo čemu se lze spiknout?
- Proč se totalitní státy snaží posilovat ve svých obyvatelích pocit ohrožení?
- Jakým způsobem komunistický režim na počátku padesátých let vytvářel obraz vnitřního nepřítele? Jak tomuto pojmu rozumíte?
- Jaký způsob ohrožení měli představovat v padesátých letech Židé?
- SŠ (ZŠ) | 90 min.
- skupinová práce | práce s prameny | vytváření schémat
- antisemitismus | vnitřní nepřítel | teorie spiknutí | politické procesy | manipulace
Doma na cestě? Migrace a uprchlíci
Dva světy se srazily. Židovští uprchlíci v českých zemích za první světové války
- Jak konfrontace s lidmi odlišujícími se svou kulturou a vzhledem ovlivňuje pojetí naší vlastní identity?
- Kdo a kdy se zabývá tím, zda je někdo Žid či nikoliv?
- Chápali se Židé jako jednotné společenství?
- Jaká byla reakce Židů žijících v českých zemích na příchod židovských uprchlíků z Haliče a Bukoviny za první světové války?
- SŠ (ZŠ) | 45 min.
- čtení s porozuměním | práce ve skupinách | prezentace
- uprchlíci | židovská identita | „východní“ a „západní“ Židé | první světová válka | asimilace | náboženství | národ
Pražský magistrát a „izraeličtí“ uprchlíci
- Co se vám vybaví, když se řekne uprchlík?
- Existují nějaké pozitivní či negativní stereotypy spojené s uprchlíky? Jaké?
- K jakým reakcím mohou negativní představy o uprchlících vést?
- SŠ (ZŠ) | 45 min.
- čtení s porozuměním | skupinová práce | práce s prameny
- uprchlíci | antisemitismus | xenofobie | předsudky | diskriminace | první světová válka
„Ničí lidé“
- Kdo rozhoduje o tom, do jaké země patříme?
- Je možné, aby někdy lidé nepatřili vůbec nikam?
- Jsou takoví lidé ještě vůbec lidé?
- Kdo je odpovědný za uprchlíky a vyhnance?
- SŠ (ZŠ) | 90 min.
- čtení s porozuměním | skupinová práce | práce s prameny
- reakce na uprchlíky | vyhnání | „anšlus“ Rakouska
„Obtížné cizinky“
- Jak se z občana stane vyhnanec/uprchlík?
- Kdo má odpovědnost za uprchlíky a vyhnance?
- Má někdo povinnost se o ně postarat? Kdo podle vás?
- SŠ (ZŠ) | 90 min.
- čtení s porozuměním | skupinová práce | práce s prameny
- reakce na uprchlíky | vyhnání | uprchlíci | Sudety | druhá republika
Holocaust a lidské chování
Četníci v Terezíně
- Byli čeští četníci spoluviníky utrpení terezínských vězňů?
- Co byste potřebovali vědět, abyste si na takovou otázku mohli odpovědět?
- Co všechno mohlo ovlivňovat chování četníků k terezínským vězňům?
- SŠ (ZŠ) | 90 min.
- skupinová práce | čtení s porozuměním | skládankové učení | vytváření schémat
- holocaust | ghetto Terezín | pachatelé | četníci | zachránci
Mezinárodní výbor Červeného kříže a Terezín
- Proč je Rosselova zpráva odlišná od reality života v ghettu? Co by Maurice Rossel potřeboval k sepsání objektivní zprávy?
- Co konkrétně měl podle vás Mezinárodní výbor Červeného kříže dělat, aby pomohl obětem holocaustu?
- Má neutrální humanitární organizace šanci vzdorovat totalitní moci?
- SŠ (ZŠ) | 45 min.
- video | skupinová práce | diskuse
- holocaust | ghetto Terezín | zkrášlování ghetta | Mezinárodní výbor Červeného kříže | propaganda
Ochota pomoci
- Jak to, že je člověk ochoten pomoci i přes smrtelné nebezpečí, které mu hrozí?
- Mají lidé ochotní pomoci něco společného?
- Které okolnosti jejich pomocné akci pomáhají, které ji naopak komplikují?
- SŠ (ZŠ) | 90 min.
- čtení s porozuměním | skupinová práce | skládankové čtení | vytváření schémat
- holocaust | Spravedliví mezi národy | zachránci
Příběh zachránců
- Co to znamená někomu pomáhat?
- Kdy se člověk může stát zachráncem a kdy naopak sám záchranu potřebuje?
- Existují nějaké vlastnosti, které pomáhají lidem stát se zachránci?
- ZŠ | 90 min.
- nedokončené věty | čtení s předvídáním | pětilístek | skupinová práce
- holocaust | pomoc | odvaha | strach | zachránce
Pomáhat nejslabším
- Jaký smysl mělo cvičit každé ráno před kasárnami v Terezíně?
- Proč se trápit udržováním pořádku a čistoty, když se zdá, že vše ztratilo smysl?
- K čemu se učit zeměpis, latinu, poslouchat o literatuře v osvětimském táboře smrti?
- SŠ (ZŠ) | 90 min.
- čtení s porozuměním | skupinová práce | vytváření schémat
- holocaust | výchova | vzdělávání | Fredy Hirsch | Terezínský rodinný tábor v Osvětimi-Birkenau
Protižidovské zákony a nařízení
- Co je to lidská důstojnost?
- Kdy se člověk cítí být rovnoprávným členem sociální skupiny?
- Kdy, za jakých podmínek, člověka za člena (vlastní) skupiny pokládají i ostatní?
- Jaké účinky na německou společnost (a na společnosti států okupovaných Německem nebo jeho spojenců) ve 30. a 40. letech 20. století měly rasové zákony? Jak ovlivňovaly pohled na příslušníky vylučovaných menšin?
- SŠ (ZŠ) | 90 min.
- skupinová práce | tvorba definic a schémat
- holocaust | norimberské zákony | lidská důstojnost | příslušnost ke skupině
Přestat být lidmi
- Co je potřeba k tomu, aby se člověk mohl cítit důstojně?
- Proč pokládáme lidskou důstojnost za hodnou ochrany?
- Za jakých okolností lidé o důstojnost přicházejí?
- Jakými způsoby byla důstojnost odpírána Židům deportovaným z Protektorátu Čechy a Morava?
- SŠ (ZŠ) | 90 min.
- video | skupinová práce | vytváření schémat
- holocaust | deportace | ghetto | Lodž | lidská důstojnost
Zpěv na okraji propasti. Kultura v Terezíně, 1941–1945
- Co znamenala kulturní činnost pro vězně v ghettu Terezín?
- Jaká byla role umění v krajní situaci terezínského ghetta a jak ji lze interpretovat?
- Jaké rozpory v sobě nesla umělecká činnost v Terezíně?
- SŠ (ZŠ) | 90 min.
- čtení s porozuměním | práce ve skupinách | prezentace | parafráze krátkých textů | reflexe formou psaní dopisu
- holocaust | ghetto Terezín | kultura | divadlo | nacistická propaganda
„Židům vstup zakázán!“
- Co je to bezpráví?
- Kdy je zákon či nařízení bezprávím?
- Proč jsou lidé ochotni takové zákony a nařízení vymáhat?
- Jak se proti bezpráví mohou lidé bránit?
- SŠ (ZŠ) | 90 min.
- skupinová práce | práce s prameny
- holocaust | protektorát | protižidovské zákony a nařízení
Paměť
Příprava besedy s pamětníkem
- Proč a jak se správně připravit na rozhovor s pamětníkem?
- Jak takový rozhovor vést?
- SŠ (ZŠ) | 90 min.
- skupinová práce | vytváření schémat
- pamětník | beseda | osobní dějiny
Využití videozáznamů svědectví pamětníků
- Co se můžeme dozvědět o člověku a historii z vyprávění jednotlivých lidí? Co v takovém vyprávění může chybět a co naopak nenajdeme nikde jinde?
- Co a jak si pamatujeme z toho, co jsme zažili?Čím je to ovlivněno? A co z toho, co si pamatujeme, vyprávíme?
- Jak je naše vyprávění o minulosti ovlivněno současností a událostmi, které se staly od doby vyprávěného okamžiku? Jak je ovlivněno tím, kdo vyprávění naslouchá a kdo klade otázky?
- Jaké informace jsou důležité pro pochopení historie? Kde je můžeme získat?
- SŠ (ZŠ) | 45 min.
- video | skupinová práce | individuální práce
- paměť | pamětník | svědectví | rozhovor | vyprávění | orální historie
Metodické materiály projektu IHRA
„Křišťálová noc“
- Je fotografie dobrým zdrojem informací?
- Zobrazuje věrně události, které se dějí kolem nás?
- Jaké otázky je potřeba si klást, když zkoumáme fotografii?
- SŠ (ZŠ) | 45min.
- práce s fotografií | skupinová práce | diskuze
- „křišťálová noc“| pohraničí| násilí | rituální vražda | pogrom| fotografie
Příběh jedné pamětní desky
- Jaké pomníky se nacházejí ve vaší obci, městské části nebo okolí školy?
- Jaké události připomínají? Kdy si myslíte, že byly instalovány? Kdo je tam dal?
- Myslíte si, že ve vašem okolí nějaký pomník chybí? Jakou osobu či událost by měl připomínat? Kde by měl být umístěn?
- SŠ (ZŠ) | 45min.
- práce s výpovědí pamětníka| skupinová práce | diskuze
- paměť| připomínání| holocaust| poválečný vývoj | identita| smíšené manželství
Smíšené manželství
- Co si představíte pod označením „smíšené manželství“?
- Může mít vliv rozdílná náboženská, etnická či národní identita na rodinný život? Jaký?
- Může jej významně ovlivnit v mezní situaci?
- Má stát právo určovat, kdo je oprávněn uzavřít manželství? Pokud ano, v jakých případech?
- SŠ (ZŠ) | 45min.
- skupinová práce | práce s prameny
- identita | holocaust| protižidovské zákony a nařízení
Znovu vidět Hradčany. Návrat Židů z koncentračních táborů
- Co zažívali Židé vracející se na konci druhé světové války z koncentračních táborů?
- Co tito Židé měli, co jim chybělo, co museli (znovu) získat a jak?
- Jak na jejich návrat reagovala společnost?
- Jaké podmínky by měla společnost vytvořit pro lidi, kteří prošli pronásledováním, sociálním vyloučením či traumatizující zkušeností?
- SŠ (ZŠ) | 45min.
- práce s autentickými výpověďmi | samostatná práce | skupinová práce | doplňování tabulek | diskuse
- poválečné Československo| návrat| integrace přeživších do společnosti | restituce | antisemitismus
Jazyk je osud. Návrat německy hovořících Židů z koncentračních táborů
- Co zažívali německy hovořící Židé, kteří před druhou světovou válkou měli československé občanství, když se na jejím konci vraceli z koncentračních táborů?
- Byla jim upírána nějaká práva na základě jejich „němectví“?
- Jak jejich okolí nahlíželo na jejich identitu?
- Co to byla tzv. národní spolehlivost a je možné něco takového měřit?
- Má mít mateřský jazyk vliv na (znovu) získání občanství?
- SŠ (ZŠ) | 45min.
- práce s autentickým dokumentem a výpověďmi| samostatná práce | skupinová práce | doplňování tabulek | diskuse
- poválečné Československo| návrat| občanství | restituce | antisemitismus|německy hovořící českoslovenští Židé
Paměť, na kterou se dá sáhnout. Pomníky, památníky a připomínání si minulosti
- Které události minulosti si máme připomínat?
- Jakými způsoby si můžeme připomínat místa spojená s důležitými událostmi minulosti?
- Jak se mohou lišit podoby a sdělení různých památníků?
- SŠ (ZŠ) | 45min.
- práce s fotografiemi| samostatná práce | práce ve dvojicích | samostatná práce | písemné či výtvarné zpracování
- připomínání holocaustu| paměť místa| místa paměti| památník|
Co s tím místem dál? Proměny míst paměti
- Jaká místa jsou „historicky významná“?
- Jak se máme chovat k místům, na nichž došlo k důležitým historickým událostem?
- Máme chránit původní podobu těchto míst, nebo je naopak máme měnit a „oživovat“ něčím současným?
- Je něco, co byste na místě nějaké důležité historické události nikdy nepostavili?
- SŠ (ZŠ) | 45min.
- práce s fotografiemi| práce ve skupinách |příprava debaty a debata | písemná reakce
- připomínání holocaustu| paměť místa| proměny místa paměti| památník|