Stáhnout v PDF Stáhnout v DOC
„Každý má volnost provádět úkony spojené s jakýmkoli náboženským vyznáním nebo bezvyznáním. Výkon tohoto práva však nesmí být v neshodě s veřejným pořádkem ani dobrými mravy.“
Ústava z 9. května 1948, § 171 1
Klíčové otázky
- Kdo rozhoduje o tom, které náboženské a kulturní tradice jsou správně a které nikoli?
- Jaký byl v poválečném Československu vztah ke skupinám odlišujícím se svými zvyky, historií, jazykem či náboženstvím?
- Proč se komunistický režim obával náboženství a církví?
- Může být košer stravování v rozporu se státními zájmy?
Úvodní text
Pro ortodoxní věřící Židy je dodržování předpisů ohledně stravování jednou z klíčových součástí jejich každodenního náboženského života. Proto v Praze i po druhé světové válce fungovalo postupně několik jídelen poskytujících košer2 stravu a samozřejmě také možnost vzájemného setkávání. Postupně však byly tyto jídelny zavírány: na rozdíl od bezprostředně poválečného období již přes Prahu nemigrovalo tolik ortodoxních židovských přeživších, později jejich provoz omezovala dohled policie, stejně jako konkurence mezi židovskou obcí ovládanou komunistickým „akčním výborem“ a ostatními jídelnami.
Nakonec, v době po antisionistickém a antisemitském procesu s tzv. protistátním centrem okolo Rudolfa Slánského, byla uzavřena i poslední košer jídelna v Praze. V únoru 1953 se pražská židovská obec obrátila na Obvodní národní výbor Prahy 1 s žádostí o povolení znovuotevření košer jídelny pro potřebné. Tato žádost ale byla opakovaně zamítnuta.
Ve prospěch židovské obce zasáhl Státní úřad pro věci církevní, který měl na starost dohled nad církvemi a dbal, aby jejich činnost zůstala omezena na čistě náboženskou sféru. Úřad potvrdil, že se opravdu jedná o záležitost náboženství a Ústřední národní výbor hlavního města Prahy odvolal své rozhodnutí. Jídelna byla znovuotevřena v polovině roku 1954, po čtrnácti měsících a čtyřech odvoláních, a dodnes slouží pražské židovské obci.
V následující metodice se zaměříme na to, co mohlo československým úřadům vadit na zřízení něčeho tak nevinného a pro věřící Židy samozřejmého, jako byla jídelna poskytující košer stravování. Citace z dopisů nám pomohou pochopit způsoby chování obou zúčastněných stran.
Na zdánlivě okrajové a nevýznamné otázce povolení či zákazu židovského rituálního stravování můžeme lépe pochopit postavení etnických a náboženských menšin v poválečném Československu, které se považovalo za etnicky homogenní zemi a bylo pod diktaturou komunistické strany, a můžeme též zkoumat mechanismy, kterými komunistický režim budoval obraz nepřítele.
Pracovní materiál č. 1
Takto zástupci Židovské náboženské obce v Praze ve své žádosti popisovali, co přesně znamená provozování košer jídelny, a vysvětlovali, proč by měli mít právo ji provozovat:
„Musíme důrazně vyzdvihnouti, že rituální kuchyně vařící pod stálým dozorem kultového odboru, umožňuje pravověrným příslušníkům našeho vyznání dodržování přísných stravovacích předpisů a jest proto čistě náboženským zařízením jako rituální lázeň nebo košer řeznictví a nikoli výdělečnou živností podle živnostenského řádu.
Jest jedním z hlavních úkolů židovské náboženské obce, aby věřícím poskytla možnost tyto stravovací předpisy dodržovat, tak jak jest povinna opatřiti modlitebny ke konání pobožnosti […]. K tomuto úkolu jest židovská náboženská obec zmocněna nejen církevními zákony, ale naší ústavou […], která zaručuje československým občanům svobodu svědomí a vyznání a výslovně stanoví v § 17, že ‚každý má volnost provádět úkony spojené s jakýmkoli náboženským vyznáním, pokud jsou ve shodě s veřejným pořádkem a dobrými mravy.‘
[…]
Naše rituální (košer) předpisy stravovací zakazují věřícímu pojídat maso zvířat, která by při porážce nebyla úplně zbavena krve. […] Nepřípustné je maso vepřové a maso zvířat jiných než dvoukopytníků – přežvýkavců. […] Jest přísným příkazem, aby masité pokrmy byly připravovány v nádobách jiných nežli mléčná jídla a nádobí se nesmí smísiti ani při mytí. Stejně musí být zvláštní příbory pro tyto dva druhy stravy. […] Věřící jsou povinni před jídlem si mýti ruce a pronésti předepsanou modlitbu, sedí pravidlem [zpravidla] s pokrytou hlavou, v pátek večer a sobotu, kdy jsou předepsány další obřady, nesmí platit a v místnosti se nesmí kouřit atd.“
Pracovní materiál č. 2
Ústřední národní výbor ovšem tyto důvody neuznal a zřízení jídelny zamítl. Ve svém stanovisku poukázal mimo jiné na toto:
„Udělení povolení [k provozování košer jídelny] by odporovalo veřejnému zájmu […]. Zároveň není v souladu s dnešním zřízením, aby občanstvo bylo děleno v jídelnách podle náboženských ritů, a rituální stravování může být dohodnuto s kterýmkoliv závodem veřejného stravování.“
Metodická část
- Časová dotace: 45 minut, doporučujeme vyučujícím upravit citlivě délku pracovních textů podle schopností jejich žáků, stejně tak volit a měnit učební strategie a metody podle svých pedagogických zkušeností
- Způsob práce: čtení s porozuměním, skupinová práce, práce s prameny, vytváření schémat
- Klíčová slova: vztah státu k církvi v poválečném Československu, antisemitismus, košer stravování
- Lekci začněte položením některé/některých klíčových otázek: Kdo rozhoduje o tom, které náboženské a kulturní tradice jsou správně a které nikoli? Jaký byl v poválečném Československu vztah ke skupinám odlišujícím se svými zvyky, historií, jazykem či náboženstvím? Proč se komunistický režim obával náboženství a církví? Může být košer stravování v rozporu se státními zájmy? Otázky mohou být napsané na tabuli, na flipchartu nebo promítnuty projektorem. Vyzvěte žáky, aby se nad nimi krátce zamysleli. Umožněte krátkou diskusi a neodmítejte žádný názor a pohled na věc. Odpovědi žáků i jejich případné otázky můžete zaznamenat a později se k nim vrátit.
- Využijte úvodního textu, abyste žákům vysvětlili kontext situace, kterou se budouv rámci výuky zabývat.
- Rozdělte žáky na skupiny po dvou, třech nebo čtyřech (podle vašich potřeb a možností). V těchto skupinách jim dejte Pracovní materiál č. 1, ve kterém židovská obec vysvětluje, proč žádá o povolení k provozování košer jídelny v Praze. Požádejte žáky, aby z předloženého textu vytvořili schéma, co všechno v sobě košer jídelna obsahuje (od praktických aspektů po zdůvodňování, proč na to má mít židovská obec nárok). Toto schéma ať zakreslí na list papíru.
- Nyní poskytněte žákům Pracovní materiál č. 2 (vzhledem ke stručnosti jej můžete i napsat na tabuli nebo promítnout projektorem). S využitím schématu z předchozí aktivity nechte žáky označit dílčí pojmy, které podle nich mohl Ústřední národní výbor považovat za „odporující veřejnému zájmu“, a zdůvodnit, proč vybrali právě tyto pojmy. V závěrečném kroku společně prezentujte jednotlivá zjištění a v diskusi se vraťte ke klíčovým otázkám z úvodu lekce.
1 Dostupné online: http://www.psp.cz/docs/texts/constitution_1948.html [cit. 1. 12. 2013].
2 „Košer“ lze asi nejlépe přeložit jako „rituálně vhodné“. Tento termín se nemusí nutně vztahovat ke stravovacím předpisům, ale košer může být například i svitek Tóry (Pět knih Mojžíšových) nebo modlitební řemínky (tfilin), rituální lázeň (mikve) apod. Více se o významu tohoto slova dozvíte na stránkách www.nasinebocizi.cz v sekci Texty.