V rámci projektu „Naši nebo cizí? Židé v českém 20. století“ se ve čtvrtek 14. března 2013 v odpoledních hodinách uskutečnil na Gymnáziu a Střední odborné škole v Moravských Budějovicích seminář pro učitele z regionu. Coby regionální centrum se na projektu „Naši nebo cizí?“ Gymnázium v Moravských Budějovicích aktivně podílí již od roku 2011.
Hlavním záměrem březnového semináře bylo seznámit pedagogy působící na základních a středních školách v Moravských Budějovicích a okolí s historií židovské komunity v jejich regionu a připomenout si významné události v životě moravskobudějovických Židů, kteří téměř všichni zahynuli během druhé světové války v koncentračních a vyhlazovacích táborech.
Dějiny židovské komunity v Moravských Budějovicích, sahající prokazatelně až do druhé poloviny 14. století, účastníkům semináře přiblížil historik Židovského muzea v Praze Mgr. Pavel Kocman. Na jeho důkladně propracovanou a zajímavými informacemi nabitou přednášku pak po přestávce navázala PhDr. Alena Zina Janáčková, pedagožka z Gymnázia v Moravských Budějovicích spolupracující na projektu „Naši nebo cizí?“, představením metodiky s názvem Pomáhat nejslabším.
Metodika vznikla v rámci projektu primárně pro potřeby učitelů ZŠ a SŠ s cílem poukázat na to, že i v letech druhé světové války pro židovské obyvatelstvo nepříznivých a těžkých, se v rámci židovské komunity našli lidé, kteří se rozhodli bojovat proti nástrahám osudu podporováním naděje, posilováním ducha i těla a pokračováním v šíření odkazu předků dalším generacím. Jedním z nich byl i Fredy Hirsch působící jako vychovatel v Terezíně, a později také v Terezínském rodinném táboře v Osvětimi-Birkenau.
Moravskobudějovický seminář byl posléze završen besedou s panem Pavlem Friedem, třebíčským rodákem a pamětníkem holocaustu, který se svou promluvou dotkl řady citlivých témat, především pak myšlenky, že úspěch realizace složitého nacistického plánu na vyhlazení miliónů lidí byl umožněn také díky aktivitám jednotlivců, kteří si buďto nechtěli, nebo opomíjeli položit otázku, k jakému účelu je určen výrobek, k jehož vzniku svou prací přispěli.
Z reakcí účastníků, kterých na seminář zavítalo z různých škol v regionu více než 20, je patrné, že se seminář jeho organizátorům z řad pedagogických pracovníků Gymnázia v Moravských Budějovicích a lektorů brněnské pobočky Oddělení pro vzdělávání a kulturu Židovského muzea v Praze opravdu povedl, a že by tímto mohlo být založeno na novou tradici vzdělávacích seminářů pro učitele z moravskobudějovického regionu.