Dvoudenní závěrečná konference „Menšiny“ a „většiny“ ve vzdělávání o českém 20. století proběhla 6. a 7. prosince 2013 v pražské Akademii věd.
Co do počtu účastníků i přednášejích se závěrečná konference stala největší akcí pořádanou v rámci projektu Naši nebo cizí? Židé v českém 20. století.
První programově nabitý den konference zahájil úvodním slovem o projektu Michal Frankl. Představena byla také chystaná publikace „Naši nebo cizí“.
V rámci prezentace dalších projektů, které se zabývají otázkou vzdělávání o menšinách, bylo představeno občanské sdružení Antikomplex, Muzeum romské kultury, Multikulturní centrum Praha, vědecká a vzdělávací společnost Collegium Bohemicum a projekt Centropa.
Druhou částí dopoledního programu byla panelová diskuse na téma Orální historie, dějiny každodennosti a „menšinové“ dějiny ve vzdělávání, jíž se zúčastnili Pavel Mücke z Ústavu pro soudobé dějiny AV ČR, Milan Hes, učitel, historik a didaktik dějepisu, Martin Šmok z USC Shoah Foundation a Jakub Mlynář, koordinátor Centra vizuální historie Malach.
ZÁZNAM Z KONFERENCE KE SHLÉDNUTÍ:
Odpolední program prvního konferenčího dne zahájil Matěj Spurný z Občanského sdružení Antikomplex přednáškou o menšinách v poválečném Československu.
Následovala druhá panelová diskuse, tentokrát na téma Dějiny „menšin“ a národní příběh, která konfrontovala pohled historiků s pohledem pedagogů. Diskuse se zúčastnili Kateřina Čapková, vědecká pracovnice Ústavu pro soudobé dějiny AV ČR, Ines Koeltzsch z Masarykova ústavu AV ČR, Kamil Činátl, odborný asistent Ústavu českých dějin FFUK a pracovník Ústavu pro studium totalitních režimů, a Josef Märc, učitel dějepisu na Gymnáziu v Chomutově, učitel didaktických předmětů na UJEP a tvůrce vzdělávacích a výukových materiálů.
Před diskusí, která uzavřela první den konference, byly možnosti využití výstupů projektu představeny učitelkami pilotních škol, paní Dagmar Erbenovou a Lenkou Nečilovou.
Po závěrečné diskusi byla účastníkům dána příležitost zúčastnit se komentované prohlídky výstavy Pravda a lež. Filmování v ghettu Terezín 1942-1945.
Druhý den konference byl koncipován interaktivněji – pod vedením historiků a lektorů probíhaly dopoledne dva workshopy, každý z nich dvakrát tak, aby se každý mohl zúčastnit obou z nich.
Závěrečnou konferenci pak uzavřela diskuse v plénu na téma „jak změním svůj výklad českých dějin“.
Jakkoli byla konference pro účastníky jistě náročná, věříme, že se nám podařilo dostát našemu prvotnímu záměru, kterým je vyvolání diskuze o tom, jakým způsobem zařadit etnické či jiné „menšiny“ do výkladu dějepisu na základních a středních školách.