V uplynulých šesti měsících jsme pro vás připravili sedm nových metodik, které patří do několika tematických okruhů projektu „Naši nebo cizí?“: náboženství a identita, holocaust a lidské chování a téma předsudky, stereotypy, antisemitismus.
V metodice Košer jídelna se spolu se svými studenty můžete zabývat vztahem poválečného Československa ke skupinám odlišujícím se od většiny svými zvyky, historií, jazykem či náboženstvím.
Metodika Četníci v Terezíně se zabývá rolí českých četníků při hlídání ghetta, a na několika konkrétních případech ukazuje, jak se jejich chování odlišovalo. Zatímco se někteří pokoušeli vězňům pomoci, jiní plnili své úkoly, a někteří tak činili nad rámec svých povinností.
V centru zájmu metodiky Člen spikleneckého centra nestojí hlavní obžalovaný Rudolf Slánský, ale Otto Fischl, další z odsouzených v tzv. „procesu s protistátním a spikleneckým centrem“. V první části připravené hodiny studenti rekonstruují jeho životopis. V druhé části se vžijí do role novinářů a sepíší reportáž o soudním přelíčení na základě výpovědi obžalovaného. Díky této metodice se budou moci zamyslet nad snahou totalitních států posilovat ve svých obyvatelích pocit ohrožení a nad způsoby komunistického režimu počátku padesátých let vytvářet obraz vnitřního nepřítele.
Díky metodice Sčítání lidu se pokusí studenti definovat pojem národnost a zamyslet se nad tím, kdo o příslušnosti k určitému národu rozhoduje. Dozví se, od kdy na našem území probíhá sčítání lidu a k jakým národnostem se mohli přihlašovat Židé obývající území dnešní České republiky na přelomu 19. a 20. století.
Metodiky Příběhy identit i Kým vlastně jsme? pracují s životním příběhem paní Hildy Lechnerové. Dozvíme se v nich, jak se proměňovala její identita v závislosti na tom, kam ji osud zavál, s kým se v daném místě setkávala, co se zrovna dělo na poli světové politiky. Kdy a proč se cítila být Židovkou, kdy Němkou, kdy Češkou?
V Příbězích identit se navíc podíváme, jak na téma identity jedince nahlížejí různí myslitelé a jak na něj nahlížíme my.
Kým vlastně jsme? je zjednodušená verze určená převážně žákům základních škol a středních odborných škol.
Metodika Předsudky v literatuře konce 19. století pomůže studentům zamyslet se nad otázkami, co jsou předsudky, proč mohou být nebezpečné, a jakou funkci mají pro většinovou společnost.
Přehled všech metodik vzniklých v rámci projektu „Naši nebo cizí? Židé v českém 20. století“ najdete zde.