Z velkého tematického celku Holocaust a lidské chování se v rámci našeho projektu věnujeme těm dílčím tématům, o kterých jsme přesvědčeni, že nabízí prostor k dosažení projektových cílů – tedy:
- usnadnit naplňování očekávaných výstupů v dějepisu ve vztahu k dějinám 20. století (C1),
- změnit náhled na dějiny a soužití Židů, Čechů a dalších etnických skupin (C2),
- podpořit porozumění mezi lidmi s odlišným náboženským vyznáním, barvou pleti a původu a přispět tak k vytvoření tolerantní občanské společnosti citlivé na projevy bezpráví, rasismu a xenofobie (C3).
Co specifického se v takto popsaném kontextu můžeme naučit?
Situace, kdy byli lidé konfrontováni (ať již na své vlastní osobě či na pronásledování svých „sousedů“) s projevy rasismu a s genocidou, vyvolávaly řadu dilemat v jejich reakcích a rozhodování. Chování lidí v daném kontextu nelze vždy jednoduše schematizovat podle kategorií odboje či kolaborace nebo podle skupin typu pachatelé, oběti, přihlížející. Nechceme odsuzovat či heroizovat, ale spíše ukazovat možné překryvy a komplexitu postojů. Příkladem takového tématu může být otázka „židovských rad“, nacisty jmenovaného vedení židovských obcí a ghett.
Významnou součást rasistické a antisemitské ideologie byla dehumanizace, tj. zbavení lidské důstojnosti, která vedla k tomu, že židé přestali být vnímáni jako součást „naší skupiny“ (in-group) a začali být považováni za barbary, nabývají zvířecí podoby atd. K fyzickému procesu dehumanizace následně docházelo v ghettech a koncentračních táborech.
Holocaust lze zároveň nahlížet jako proces odejmutí lidských práv a rovnoprávnosti a je možné představit jej jako zvrácení procesu emancipace a integrace do většinové společnosti.
S využitím nosných myšlenek tematického celku Holocaust a lidské chování můžeme žákům nabídnout řadu historických příkladů jak antisemitismus ovlivňuje lidské chování a proč je nepřijatelný z hlediska lidských práv a lidské důstojnosti. (C1).
Vybraná dílčí témata tohoto celku mají potenciál poukázat na skutečnost, že chování jednotlivců v tomto vyhroceném konfliktu má řadu variant a nelze jej jednoduše popsat podle jednoduchých schémat. (C2)
Kritické porozumění procesu odnímání lidských práv a dehumanizace nabízí podněty k zamyšlení nad tím, jak je možné podlehnout stereotypům, přestat tolerovat odlišnosti a vyčlenit část lidí ze společnosti a dát je tím všanc děsivé mašinérii genocidy. (C3).